Az emberi psziché többé-kevésbé nyitott a borzongásra, ez az alapja a thrillerek, horrorfilmek népszerűségének is. Szeretjük a kihívást jelentő feladatokat, a legjobban akkor, ha nem túl könnyűek, de mégis reális esélye van annak, hogy meg tudjuk oldani őket.
A feszültség, a menekülés, a bizonytalanság, vagy a fenyegetettség érzése – a legősibb ösztöneinkre ható érzelmek –, megemelik az adrenalinszintünket és felszabadítják rejtett erőforrásainkat.
Az ellenőrzött körülmények között átélt borzongás segít megszabadulni számos belső feszültségtől, és ha ez még a sikerélménnyel is társul, akkor az átélt öröm maradandó lesz.
A hat alapérzelem
Paul Ekman és Wallace V. Friesen kutatásai szerint 6 alapvető emberi alapérzelem létezik.
Ezek a következőek:
-
düh
-
szomorúság
-
öröm
-
meglepetés
-
undor
-
félelem
Ezen alapérzelmek olyannyira belénk égtek, hogy a Föld bármely sarkában született embernél beazonosítható megjelenésük. A hat ősi alapérzelem közül többet is átél egy-egy csapat minden tagja a játék során. Például a félelmet, meglepetést és örömöt sikeres szabadulás esetén.
A szabadulószobák története
A kijutós játékok először a virtuális térben jelentek meg. Ezeknek a számítógépes játékoknak az a lényege, hogy különböző tárgyak segítségével kell megtalálni a szabaduláshoz vezető utat.
Az első valódi helyen játszódó szabadulószoba 2006-ban, San José-ban nyílt meg. A története Agatha Christie egy regényére épült. Az új játék REG (real escape game) néven vált ismertté. Hamar népszerűvé vált Japánban és onnan terjedt el aztán világszerte. Magyarországon 2011-ben nyitotta meg kapuit az első kijutós játék, 2012-ben pedig már gombamód elszaporodtak a budapesti szabadulószobák.
A történetek szabadulószobái
A szabadulószobák fejlettebb változataiban már nem pusztán az a lényeg, hogy a játékosok kijussanak a szobából. A cél az, hogy szereplőjévé váljanak egy történetnek, melyet ők alakítanak kedvük, vagy képességeik szerint. Ez okozza máig töretlen, sőt egyre növekvő népszerűségüket. A játék idejére a résztvevők teljesen kiszakadjanak a megszokott sablonos világukból, hogy a kalandok során szokatlan összefüggésekre találjanak.
Ráadásul az élő kijutós játékok során mindezt közösségben teszik, és megtapasztalhatják, hogy milyen inspiráló lehet egy játékostársuk egyedi gondolatait meghallgatni ebben az amúgy is felvillanyozó közegben. Így a szabadulószobák azok körében is népszerűek, akik nem is hallottak a számítógépes játékokról, viszont szeretik a kihívásokat és az aktív csoportos kikapcsolódást.