Így év vége felé két utat választhatunk, vagy a múltba tekintünk, vagy előre nézünk a jövőbe. Mivel a szabadulószobák történetét már korábban áttekintettük, irány a jövő! Vajon mit hoz 2018. és a következő évek a kijutós játékok szerelmeseinek?

Lassan megtörni látszik az a trend, hogy nyakra-főre új szabadulószobák nyílnak. Mivel a piac lassan telítetté válik, főleg Budapesten, a verseny egyre inkább, a minőség irányába mutat. Magyarul, ma már nem elég egy dohos pince és frappáns ötlet ahhoz, hogy bárki összedobjon egy kijutós játékot. Nagyon jól van ez így, mert ezzel a játékosok már az előtt nyernek, hogy belépnének a szabadulószobába.

A minőségen túl három olyan irány látszik, melyek eredményeit a játékosok hamarosan élvezni fogják világszerte:

  • promóciós szabadulószobák

  • kijutós társasjátékok

  • VR szabadulószobák

Promóciós szabadulószobák

A marketingesek, pr-osok viszonylag hamar felfedezték, hogy a szabadulószobák kiválóan alkalmasak arra, hogy segítsenek nekik nagyobb hírverést csapni márkájuk kapcsán. Az intenzív, interaktív élmény, melyben a játékosoknak része van egy-egy szabadulószobás kapcsán maradandóvá és egyedivé teszi az ilyen jellegű kampányokat. Ezzel mindenki nyer: a brand azért, mert áttöri a reklámvakságot, a játékosok pedig azért mert ingyenesen vethetik bele magukat a kalandokba.

A közelmúltban rendezett budapesti szabadulószoba-világbajnokság névadó szponzora a Red Bull volt, és olyan világmárkák is felhasználták a szabadulószobákat kampányaikhoz, mint a Heineken, vagy a HBO. Mernénk nagyobb összegben fogadni arra, hogy ez a tendencia folytatódni fog.

Szabadulószoba-társasjáték

A klasszikus társasjátékokban a hangsúly a játékosok egymás közti versengésén van. A gyártók ezen csavartak egyet és egyre inkább kezdenek elterjedni az olyan kooperatív társasjátékok, mint például a Pandemic.

A szabadulószobák pontosan ugyanerre az attitűdre, a játékosok egymással való együttműködésére vannak kihegyezve. A cél nem a másik legyőzése, hanem elérni a közös sikert.

Van egy-két érdekes próbálkozás a szabadulószobák társasjáték adaptációjára. Ezek a játékok, csakúgy, mint a szabadulószobák, egyszer használatosak. Igazán nem lenne értelme többször is nekifutni, ha már ismerjük a megoldást, mivel akkor pont a játék legélvezetesebb része veszik el. Ha az árukat egy pakli kártyával, vagy egy Ki nevet a végén? -nel hasonlítanánk össze, azt is mondanánk, hogy egy alkalomért nem is igazán éri meg beruházni. Ha viszont onnan nézzük, hogy kb. annyiba kerülnek, mint egy játék valamelyik szabadulószobában, akkor már érdemes elgondolkozni rajtuk.

Ami miatt azonban mégis azt gondoljuk, hogy nem ez lesz a jövő, az az, hogy az ilyen “mobil szabadulószobákból” nagyon hiányzik a hangulat, az egyedi körítés, ami az élő kijutós játékok sajátja.

VR szabadulószobák

A kijutós játékok története a számítógépen kezdődött és a közelmúltban oda is kanyarodott vissza.

A virtuális valóságról

Virtuális valóság alatt az olyan digitális technológiával létrehozott, környezetet értjük, melyet a felhasználó szabadon bejárhat és manipulálhat. Itt tényleg bármi lehetséges: lehet lebegni, repülni, lézerrel lövöldözni. Mindezt pedig úgy, hogy egy valósághű 3D-s környezet vesz minket körül.

Sokan nagyon sokat várnak a jövőben a virtuális valóságtól: egyesek nem csak a szórakoztatás, hanem az egész emberiség jövőjét látják ebben az új technológiában.

Mind Horror VR szabadulószoba

Az Exit The Room a Mind Horror nevű VR szabadulószobát tesztelte élesben, egyik németprszági helyszínén. A Mind Horror játék nem csak a látványvilág és az újszerű technológia miatt addiktív, hanem maga a sztori is igen izgalmas benne.

A történet egy sorozatgyilkos emlékei között játszódik, ahol a jövő nyomozóiként arra kell rájönnünk, hogy hova rejtette azt a kisgyereket, aki következő áldozata lett volna. Mivel a gyilkos hallgat, hiába tartóztatták le, az az egyetlen út megmenteni egy ártatlan életet.

Ez a kerettörténet működne egy “sima” szabadulószobában is, azonban az, hogy a virtuális valóságban játszódik, még hitelesebbé és izgalmasabbá teszi.

A vr játék során ugyanazokra a képességekre lesz szükség, mint a hagyományos szabadulószobában, az újszerű élmény miatt viszont a jövőben biztosan több virtuális szabadulószoba lesz elérhető világszerte a nagyközönség számára.